Rå Kakaobønner
Vi har gleden av å tilby økologiske, rene, rå kakaobønner som er langtidstørket og ikke tilsatt noen kjemikalier. Mange uavhengige undersøkelser fra forskjellige universiteter viser at mørk sjokolade har en god helsebringende effekt på kroppen vår. Dessverre er sjokoladen også industrialisert og fylt med kjemiske aromaer og store mengder sukker. Logikken er derfor klar med hensynet til å spise rene, rå kakaobønner.
Reduserer høyt blodtrykk. Forskning fra University Hospital of Cologne i Tyskland, viser at Rå kakaobønner hjelper til med å balansere blodtrykket. Kakao er det sterkeste naturlige antioksidant vi kjenner, og den store mengde flavanoider som dette inneholder virker utvidende på blodårer og derfor minsker faren for åreforkalkninger og virker reduserende på både det systoliske og diastoliske blodtrykket. Kakao med mye flavanol kan forebygge hjerte- og karsykdommer, skriver Forskning.no.
Hjelper hjertet. En studie ved University of California viser at flavanoider er bra for hjertet. Flavanoid kan også redusere risikoen for blodpropp. Kakaobønner har en biokjemisk effekt som reduserer sjansen for at blodet klumper seg, noe som kan være dødelig dersom en klump former seg og blokkerer en sentral blodåre, slik at man får hjerteinfarkt, sier Professor Diane Becker ved Johns Hopkins University hvor det er gjort store studier rundt dette temaet.
Energigivende. Litt Rå kakao hver dag kan hjelpe mot kronisk tretthet. Forskning ved Hull York Medical School i Storbritannia, viser at stoffet polyfenol, som er i Kakaobønner, påvirker hjernen, slik at du føler deg mer våken, og hjelper mot myalgisk encefalopati (ME), som er kronisk tretthetssyndrom.
Forbedrer blodtilførselen til hjernen. Ifølge en professor ved University of Nottingham kan kakao med mye flavanol øke blodtilførselen til hjernen, hvilket også reduserer fare for åreforkalkninger.
Bra for humøret. Kakao frigjør endorfiner og serotonin i hjernen hvilket gir oss en bedre hverdag.
Hjelper blodårene. Daglig inntak av kakao forbedrer blodårenes funksjon, viser en undersøkelse publisert i Journal of Hypertension.
Bra mot osteoporose. Kakao kan redusere risikoen for beinskjørhet. Forskere fra Oklahoma State University hevder at polyfenolene i Kakao styrker beina i perioden etter at man har spist det.
Bra for kolesterolet. Rå kakao reduserer det dårlige kolesterolet og øker det gode kolesterolet.
Bra for diabetes 2. Det reduserer insulinresistens for type 2 diabetes.
Forlenger livet. Kakaobønner kan forlenge livet, ifølge en undersøkelse fra Harvard School of Public Health som viser at sjokoladespiser i gjennomsnitt lever lenger enn andre.